Sejarah Singkat Imam Bukhari

Kelahiran dan Masa Kecil Imam Bukhari

Imam Bukhari (semoga Allah merahmatinya) lahir di Bukhara, Uzbekistan, Asia Tengah. Nama lengkapnya adalah Abu Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Al-Mughirah bin Badrdizbah Al-Ju’fiy Al Bukhari, namun beliau lebih dikenal dengan nama Bukhari. Beliau lahir pada hari Jumat, tepatnya pada tanggal 13 Syawal 194 H (21 Juli 810 M). Kakeknya bernama Bardizbeh, turunan Persi yang masih beragama Zoroaster. Tapi orangtuanya, Mughoerah, telah memeluk Islam di bawah asuhan Al-Yaman el-Ja’fiy. Sebenarnya masa kecil Imam Bukhari penuh dengan keprihatinan. Di samping menjadi anak yatim, juga tidak dapat melihat karena buta (tidak lama setelah lahir, beliau kehilangan penglihatannya tersebut). Ibunya senantiasa berusaha dan berdo’a untuk kesembuhan beliau. Alhamdulillah, dengan izin dan karunia Allah, menjelang usia 10 tahun matanya sembuh secara total.

Continue reading “Sejarah Singkat Imam Bukhari”

maksud dan makna asma ul husna

Allah: ( الله ) Lafaz yang Maha Mulia yang merupakan nama dari Zat Ilahi yang Maha Suci serta wajib adanya yang berhak memiliki semua macam pujian dan sanjungan.

Lafadz ini disebut juga lafadz Jalalah, dan juga disebut Ismu Zat . Iaitu Zat yang menciptakan langit, bumi dan seisinya termasuk kita sebagai umat manusia ini. Dan Dialah Tuhan seru sekalian alam.

Adapun nama-nama lain, maka setiap nama itu menunjukkan suatu sifat Allah yang tertentu dan oleh sebab itu bolehlah dianggap sebagai sifat bagi lafaz yang Maha Mulia.

asma-ul-husna-sq

Berikut ini adalah 99 nama Allah SWT (Asmaul Husna) beserta maknanya:

1. Ar-Rahmaan: ( الرحمن ) Maha Pengasih, iaitu pemberi kenikmatan yang agung-agung dan pengasih di dunia.

2. Ar-Rahim: ( الرحيم ) Maha Penyayang, iaitu pemberi kenikmatan yang di luar jangkaan dan penyayang di akhirat.

3. Al-Malik: ( الملك ) Maha Merajai/ Menguasai /Pemerintah, iaitu mengatur kerajaanNya sesuai dengan kehendakNya sendiri.

4. Al-Quddus: ( القدوس ) Maha Suci, iaitu tersuci dan bersih dari segala cela dan kekurangan.

5. As-Salaam: ( السلام ) Maha Penyelamat, iaitu pemberi keselamatan dan kesejahteraan kepada seluruh makhlukNya.

6. Al-Mu’min: ( المؤمن ) Maha Pengaman / Pemelihara keamanan, iaitu siapa yang bersalah dan makhlukNya itu benar-benar akan diberi seksa, sedang kepada yang taat akan benar-benar dipenuhi janjiNya dengan pahala yang baik.

7. Al-Muhaimin: ( المحيمن ) Maha Pelindung/Penjaga / Maha Pengawal serta Pengawas, iaitu memerintah dan melindungi segala sesuatu.

8. Al-’Aziiz: ( العزيز ) Maha Mulia / Maha Berkuasa, iaitu kuasaNya mampu untuk berbuat sekehendakNya

9. Al-Jabbaar: ( الجبار ) Maha Perkasa / Maha Kuat / Yang Menundukkan Segalanya, iaitu mencukupi segala keperluan, melangsungkan segala perintahNya serta memperbaiki keadaan seluruh hambaNya.

10. Al-Mutakabbir: ( المتكبر ) Maha Megah / Maha Pelengkap Kebesaran. iaitu yang melengkapi segala kebesaranNya, menyendiri dengan sifat keagungan dan kemegahanNya.

11. Al-Khaaliq: ( الخالق ) Maha Pencipta, iaitu mengadakan seluruh makhluk tanpa asal, juga yang menakdirkan adanya semua itu.

12. Al-Baari’: ( البارئ ) Maha Pembuat / Maha Perancang / Maha Menjadikan, iaitu mengadakan sesuatu yang bernyawa yang ada asal mulanya.

13. Al-Mushawwir: ( المصور ) Maha Pembentuk / Maha Menjadikan Rupa Bentuk, memberikan gambaran atau bentuk pada sesuatu yang berbeza dengan lainnya. (Al-Khaaliq adalah mengadakan sesuatu yang belum ada asal mulanya atau yang menakdirkan adanya itu. Al-Baari’ ialah mengeluarkannya dari yang sudah ada asalnya, manakala Al-Mushawwir ialah yang memberinya bentuk yang sesuai dengan keadaan dan keperluannya).

Continue reading “maksud dan makna asma ul husna”

Ashabul Ukhdud : kisah pemuda, tukang sihir dan raja yang zalim

Ashabul Ukhdud

ukdud-

Daripada Suhaib r.a., bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda (mafhumnya): “Pada zaman dahulu terdapat seorang raja yang mempunyai seorang ahli sihir. Tatkala ahli sihir itu telah (mencapai usia) tua”, dia berkata kepada raja: “Patik telah tua (dan jika tuanku perlukan pengganti) maka hantarkanlah kepada patik seorang ghulam untuk patik ajarkannya ilmu sihir”. Raja pun kemudiannya menghantar seorang ghulam untuk tujuan tersebut. Secara kebetulan dalam perjalanan (untuk belajar ilmu sihir), ghulam telah bertemu dengan seorang rahib, lalu dia duduk dan mendengar ajaran rahib tersebut. Kemudian ghulam itu tetarik dengan ajaran rahib sehingga dia terlewat sampai ketempat ahli sihir yang mengajarnya. Apabila sampai, dia telah dipukul oleh ahli sihir. Kemudian dia telah mengadu kepada rahib yang ditemuinya tadi. Rahib tersebut berkata: “Jika kamu takut dipukul oleh ahli sihir itu, berilah alasan dengan berkata: “Aku terlambat kerana ditahan (untuk menyelesaikan urusan yang disuruh oleh) keluargaku”. Dan jika kamu takutkan keluargamu (kerana terlewat balik ke rumah) maka, jawablah kepada mereka: “Aku ditahan oleh ahli sihir itu”.

 

Pada suatu hari ketika dia berulang-alik (diantara rumahnya dan rumah ahli sihir), dia telah terserempak dengan seekor binatang besar yang menghalang perjalanan orang ramai. Lantas dia berkata dalam hatinya, “hari ini aku ingin tahu siapa yang lebih baik ajarannya? Ahli sihir ataupun rahib?”Lalu dia mengambil seketul batu sambil berkata: “Ya Allah, jika ajaran rahib itu lebih baik daripada ajaran ahli sihir, maka matikanlah binatang besar ini supaya orang ramai dapat meneruskan perjalanan mereka”. Kemudian dia melontar batu tersebut dan terkena binatang besar itu lalu binatang itu mati serta merta. Orang ramai yang terhalang perjalanan dapat meneruskan perjalanan mereka dengan aman.

 

Ghulam memberitahu rahib mengenai peristiwa itu lantas rahib pun berkata: “Wahai anakku engkau kini(berada pada kedudukan yang)lebih utama daripadaku dan engkau telah sampai kekemuncak urusan ini sebagaimana pandanganku. Sesungguhnya kamu akan diuji. Sekiranya engkau diuji, janganlah menunjuk kepadaku”.(Kemudiannya) Ghulam telah dapat mengubati penyakit buta dan sopak. Dia telah mengubati orang ramai daripada berbagai-bagai penyakit.
Seorang pendamping raja yang buta telah mendengar berita itu lalu datang dengan berbagai hadiah lantas berkata: “Nah! Ini semua akan menjadi milikmu jika kamu dapat menyembuhkan penyakitku ini”. Jawab Ghulam: “Saya tidak dapat menyembuhkan sesiapa. Hanya Allah Taala yang boleh menyembuhkannya. Sekiranya kamu beriman dengan Allah Taala, saya akan berdoa kepada Allah agar menyembuhkan penyakitmu ini”. Ketika itu juga dia beriman kepada Allah (dan apabila didoakan oleh ghulam matanya) disembuhkan oleh Allah.
Continue reading “Ashabul Ukhdud : kisah pemuda, tukang sihir dan raja yang zalim”

Pencerahan mengenai jemaah tabligh… Adakah ia sesat?

Pencerahan mengenai jemaah tabligh… Adakah ia sesat?

 

Pandangan pro dan kontra daripada syeikh Nuruddin al banjari dan Ustaz Esa Deraman.

Harap tonton ketiga-tiga video lebih jelas.

syeikh Nuruddin al banjari  – Part 1 :

 

http://www.youtube.com/watch?v=983OgpFw0LM

 

syeikh Nuruddin al banjari – Part 2:

 

http://www.youtube.com/watch?v=LbLXF8Gd0sI

 

Ustaz Esa Deraman :-

http://www.youtube.com/watch?v=md5JmxOORBI

 

 

 

Berwuduk atas Kasut

Berwuduk atas Kasut

Mengenai wuduk semua orang tahu. Tapi bagaimana pula berwuduk atas kasut?

Mughirah ibnu Syu’bah berkata :
” Pada suatu malam saya pernah bersama Rasulullah. Saya menuangkan air dari bekas lalu baginda pun berwuduk. Kemudian saya menawarkan diri untuk membuka kasutnya lalu baginda berkata : ” Janganlah dibuka. Biarkan sahaja. Saya memakainya dalam keadaan kaki suci (dalam keadaan berwuduk). ” Sesudah itu baginda menyapu bahagian atas kasutnya itu.
(Sahih al-Bukhari,no:5799)

Berwuduk atas kasut ini adalah satu kemudahan yang diberikan oleh Allah pada kita.

Cara-cara berwuduk atas kasut :
1- Ambil wuduk seperti biasa
2- Ketika masih dalam keadaan masih berwuduk, pakai kasut, sandal atau selipar bersama stoking.
3- Apabila wuduk telah batal dan kamu ingin memperbaharui wuduk, berwuduklah seperti biasa. Perbezaan hanya pada kaki, iaitu kamu hanya perlu menyapu di bahagisan atas kasut dengar jari-jari atau tisu yang lembap.
4- Cara ketiga-tiga di atas boleh diulangi selama sehari semalam bagi orang yang bermukim dan tiga hari bagi orang bermusafir.
5- Jika telah tamat tempoh, ulangi dari langkah pertama di atas.

 

Syarat-syarat berwuduk atas kasut :

1- Memakai kasut ketika masih berwuduk. Berwuduk sebelum memakai kasut adalah seperti biasa.
Continue reading “Berwuduk atas Kasut”

3 perkara yg Allah,Nabi Muhammad, Abu Bakar,Umar,Uthman,Ali,Jibrail suka

  • 3 perkara yg Allah suka :- tangisan orang2 yang bertaubat, mengazab orang2 yang berdosa tidak bertaubat dan memperkenankan doa orang yang terpaksa.
  • 3 perkara yg nabi suka tentang dunia :- wangi2an, wanita(isteri) dan sembayang.
  • 3 perkara yg saidina Abu bakar suka :- melihat rasullah, menafkahkan hartanya kepada rasullah, suka berada dihadapan rasullah(di majlis rasullah).
  • 3 perkara yg saidina Umar suka :- suka melihat wajah wali Allah, keras dengan musuh dan menjaga batasan2 yang Allah tetapkan,
  • 3 perkara yg saidina Usman suka :- memberi salam, memberi makan dan sembayang dimalam hari ketika orang lain sedang tidur.
  • 3 perkara yg saidina Ali suka :- berperang, berpuasa dalam waktu musim panas dan memuliakan tetamu
  • 3 perkara yg Jibrail suka :- memberi petunjuk kepada orang yang sesat, menolong orang2 miskin dan menerima kalam drp Allah.

 

Sumber :-

 

 

 

 

 

Kaedah Pengiraan Waktu Dhuha

Solat sunat Dhuha merupakan satu ibadat sunat yang dituntut berdasarkan hadith Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan daripada Ibn Abbas R.A. seperti berikut;

ثلاث هن علي فرائض، وهن لكم تطوع: الوتر، والنحر وصلاة الضحى

Maksudnya:“Ada tiga perkara yang hukumnya wajib ke atasku dan sunat (sukarela) bagi kamu, sembahyang witir, ibadah korban dan sembahyang Dhuha”[1]

 

Cara 1

Secara kasarnya ianya boleh dikatakan seperti berikut:

Waktu dhuha ialah diantara setengah jam selepas waktu syuruk hingga setengah jam sebelum waktu zuhur. Boleh dilakukan secara jemaah.

sumber 1 (mufti N9) : http://www.muftins.gov.my/index.php/component/content/article/172-pertanyaan-hukum/akidah/579-solat-dhuha

 

Cara 2

Contoh pengiraan berdasarkan formula astronomi;

– Waktu Dhuha = Waktu Syuruk + 1/3 (waktu Syuruk – Waktu Subuh)

Contoh Jadual Waktu Sembahyang di Mukah (Zon 4) pada 16 Mac 2011 ;

Waktu Syuruk: 0638 pagi

Waktu Subuh : 0524 pagi

Waktu Dhuha di Mukah pada 16 Mac 2011 ialah :

Waktu Syuruk ( 0638 pagi) + 1/3 (waktu Syuruk – Waktu Subuh) (0638 pagi – 0524 pagi = 1jam 14 Minit @ 74 minit)

= 0638 pagi + 1/3 (74 Minit)

= 0638 pagi + 25 minit

= 0703 pagi.

(Unit Falak, Bahagian Penyelidikan JAKIM. Kaedah Panduan Falak Syarie .hlm.44)

[1] Wahbah Az Zuhaili.1996. Fiqh dan Perundangan Islam. Penterjemah Syed Ahmad Syed Hussain et. el. Jilid III hlm. 690

sumber 2 : http://ustazazhar.com/v01/pengiraan-waktu-dhuha/